Det finns många företag som växer på nätet och trots avsaknaden av personlig kontakt, upplever flera kunder att de får bra service. En väg framåt bygger till stor del på att ta hand om kunderna och erbjuda bra leveranser under året. Bland de nu stora ehandlarna är Footway och deras kundorienterade stil. Vi utvärderar och kastar oss in i hur de jobbar! Denna äldre artikel är också intressant för den som vill känna till ytterligare om Daniel Mühlbach och Footway.
Footways grundare och VD Daniel Mühlbach är en entreprenör som har jobbat med e-handel i drygt 15 år. Han grundade sin första e-handelsbutik redan före millenieskiftet och sedan Footways lansering 2011 har företaget växt till att ha 37 anställda fördelade på det Kistabaserade kontoret och centrallagret i Helsingborg. Footway omsatte under 2015 260 miljoner kronor, vilket är en ökning av omsättningen från året dessförinnan med hela 65 procent! På bara tre år lyckades man etablera sig i såväl de tre skandinaviska länderna som på den finska marknaden. Även om Footway kan tyckas ha kommit långt på sin resa, finns det mer att hämta innan Daniels storslagna vision av företaget har förverkligats. Just denna fortsatta strävan mot höga mål är förmodligen en av nycklarna bakom företagets framgång, men det är inte den enda.
Skapandet av en positiv kundupplevelse
En viktig framgångsfaktor för Footway är den högkvalitativa kundupplevelse som Daniel med sitt hjärta och hjärna för e-handel har lyckats skapa. De verktyg som Footway använder sig av för att ge kunden en riktigt bra e-handelsupplevelse är dels ett väloljat logistiskt maskineri som ger snabba och säkra leveranser och dels en förstklassig service. Daniel Mühlbach betonar ofta vikten av en smidig och okomplicerad köpprocess, vilket är ett måste för att man ska lyckas med e-handel. Detta har Footway tagit fasta på och erbjuder både en prisgaranti, hela 180 dagars öppet köp samt fri frakt och retur. Genom att se till så kunderna enkelt kan beställa sina skor, snabbt får dem levererade och utan problem kan returnera dem, är grunden lagd för en hög kundnöjdhet.
Kunden i fokus
Footways tre ledord är kund, kul och kompis, vilka på sätt och vis går in i varandra. Att just kund är det första ledordet är förstås ingen slump utan kunderna är någonting som Daniel och Footway lägger stor vikt vid. Daniel har förstått vilken makt och inverkan på marknaden kunden har och hur viktig den nöjda kunden är både för att behålla befintliga kunder och för att locka till sig nya kunder. Ledordet kul handlar förstås om att det ska vara roligt att arbeta på Footway. Att ha roligt tillsammans på jobbet är inte bara bra för att skapa en god sammanhållning mellan kollegorna och en kamratlig stämning på arbetet, utan också för att bygga upp en positiv energi att spegla utåt mot kunderna. Det tredje ledordet, kompis, sammanfattar byggandet av en bra relation till såväl kollegor som kunder.